Via banekomiteen har nettredaksjonen mottatt følgende brev fra Det Frivillige Skyttervesen v/Generealsekretær - Kurt Arne Berglund.
Sitat
"Det frivillige Skyttervesen (DFS) har mottatt utskrift fra behandlingen i Samferdels- og miljøkomitèen den 15. november 2005 av saken vedrørende Nordstrand skytterlags bane. Vi registrerer med stor bekymring at flertallet har besluttet at skytebanen skal nedlegges innen 1. januar 2007. Det er grunn til å tro at flertallet ikke fullt ut har forstått konsekvensene av dette vedtaket, som vil kunne innebære at et av landets fineste skyttermiljøer ødelegges og at landets hovedstad står igjen med bare én skytebane."
(klikk på linken nedenfor for hele brevet - WEB)
For utskriftsvennlig versjon - klikk her
Oslo kommune |
|
||
Bystyrets sekretariat |
Vår ref: |
744/05 |
|
Rådhuset |
Tidl ref: |
|
|
0037 OSLO |
Dato: |
1. desember 2005 |
|
Det frivillige Skyttervesen
(DFS) har mottatt utskrift fra behandlingen i Samferdels- og miljøkomitèen den
15. november 2005 av saken vedrørende Nordstrand skytterlags bane. Vi
registrerer med stor bekymring at flertallet har besluttet at skytebanen skal
nedlegges innen 1. januar 2007. Det er grunn til å tro at flertallet ikke fullt
ut har forstått konsekvensene av dette vedtaket, som vil kunne innebære at et av
landets fineste skyttermiljøer ødelegges og at landets hovedstad står igjen med
bare én skytebane.
Vedtaket bygger på tre forutsetninger som alle er gale:
Et vedtak om
å støyutbedre Prinsdal skytebane, slik skytterlaget har foreslått, vil
tilfredsstille de nye planretningslinjene og vil føre til en helt annen
støysituasjon for beboerne enn dagens situasjon. Tidligere løfter om nedlegging
av banen bygger antakelig på manglende kunnskap om hvilke støyforbedringer som
faktisk er mulig. DFS har gjennomført en lang rekke støyutbedringer av andre
baner med vellykket resultat hvor tidligere kritiske beboere er blitt positivt
overrasket over resultatene.
For at en ny bane skal kunne realiseres, må det igangsettes en
reguleringsbehandling. En slik prosess vil være omfattende og vil ta tid. En
regulering av ny skytebane på Grønmo inneholder en rekke usikkerhetsfaktorer som
må avklares under reguleringsprosessen. De foreløpige utredninger tyder på at en
bane kan anlegges uten å komme i strid med planretningslinjene for støy, men på
grunn av beliggenheten må det likevel legges til grunn at det vil bli store
protester mot en ny bane i randsonen mot markagrensen.
Det er også uavklarte spørsmål knyttet til avviklingen av avfallsdeponiet, hvor
tidligere vedtak går ut på at deponiet skal avvikles innen 2012. Pr. i dag er
det følgelig ikke mulig å si sikkert at en ny skytebane på Grønmo vil bli
realisert, selv om bystyret skulle treffe et prinsippvedtak om en slik
lokalisering.
Selve byggingen av banen vil være et løft for skytterlaget både praktisk og
økonomisk og det må legges inn en realistisk tidsramme for byggeprosessen, helt
fra det søkes om byggetillatelse og til banen står ferdig.
Det kan derfor konstateres at det er helt åpenbart at en ny bane ikke kan stå
ferdig 1.
januar 2007.
Like urealistisk er det å regne med at det lar seg gjøre å finne
tilfredsstillende midlertidige løsninger for Nordstrand skytterlag dersom banen
nedlegges. Det finnes kun èn annen skytebane innen byens grenser, nemlig Oslo
Østre skytterlags bane, hvor det skytes fire dager i uken. Denne banen har ikke
kapasitet til å ta imot et skytterlag av Nordstrand skytterlags størrelse. Det
har også vært gjort undersøkelser som viser at det ikke er realistisk å tro at
man kan legge virksomheten til andre skytebaner utenfor byens grenser.
Hver skytebane eies av sine respektive skytterlag, og verken kommunale
myndigheter eller DFS som sentral organisasjon har noen juridisk rett til å
tvinge andre skytterlag til å ta imot medlemmene fra Nordstrand skytterlag, selv
om det skulle være mulig av kapasitets- eller støyhensyn.
Selv om en flytting hadde vært mulig, ville det være en stor belastning for
skyttermiljøet i Nordstrand skytterlag om man skulle være hensvist til å bedrive
en form for husmannstilværelse på andre baner. Jo lengre en slik midlertidig
løsning varer, jo større fare er det for at miljøet – og ikke minst
rekrutteringen av yngre medlemmer – blir skadelidende. I DFS har vi sett mange
eksempler på at et skyttermiljø er blitt rasert som følge av at et skytterlag
har mistet sin bane.
Dersom Oslo kommunes politikere stenger Prinsdal skytebane før en ny bane står
klar, må de derfor være klar over at de samtidig risikerer å ødelegge Nordstrand
skytterlag. Dette kan DFS selvsagt ikke akseptere.
Dersom det politisk sett likevel ikke er mulig å gå inn for å opprettholde
Prinsdal skytebane, har DFS likevel ikke noe prinsipielt imot at banen flyttes
til Grønmo, men dette må være betinget av garantier for at Prinsdal skytebane
ikke nedlegges før banen på Grønmo står ferdig. En slik løsning vil være
upopulær hos en mindre gruppe av beboerne på Prinsdal, men er helt nødvendig
dersom kommunen ikke velger den løsning som raskest gir en løsning på
støyproblemene, nemlig å gå inn for å støyutbedre eksisterende bane.
DFS vil på det sterkeste oppfordre politikerne i Oslo til å unngå og treffe et
vedtak som vil være til stor skade for skyttersporten i hovedstaden.
Med vennlig hilsen
for Det frivillige Skyttervesen
Kurt Arne Berglund
generalsekretær