April 15, 2006

Dagbok fra Påskrallyt - Del 4

Reisebrev, dag 3

Ja, ja. Vi kjørte kanskje ikke over våre konkurrenter i dag! Vi var tidlig oppe, og bussen gikk fra hotellet klokka 0700, akkurat som planlagt. Foran oss lå 170 km kjøring, og to feltstevner. Man må bli imponert over måten arrangørene løser dette på. Det går på skinner, med innlagt spisepause mellom stevnene, og felles premieutdeling til slutt. Premiebordet er stort, og premiene mange. Vi har imidlertid liten plass i bussen, og valgte ikke å ta med så mange premier i dag.

Vi imponerte vel ingen med avstandsbedømmelsen og vindberegning i dag. Vi startet ganske bra, med Audun på 30 treff, og Ivar med 29 treff. Innertreff var det ikke så mange av, så Audun ble nr 6 på stevnet. Forholdene var litt ugreie, med 2-4 m/sek og meget kraftig snøvær på noen av holdene. Tross alt var vi ganske fornøyd med det første stevnet, vi følte at vi var med, og at vi kunne håndtere dette.
Derfor ble nedturen desto større da vi begynte på det andre stevnet. Vi var ikke helt med, og bestemann på dette stevnet var Linn K med 25 treff . her bommet vi solid med vinden som snudde på ett hold, og vind på kroppen på kne. Vi var nok noe for feige med avstandene på en del hold.
Etter retur til hotellet klokka 2000, middag med dessert (fortsatt bra mat) tok vi en samling hvor erfaringene fra dagens skyting ble gjennomgått. Målsetningen var å bli flinkere til å samarbeide om vind og avstand. Ønsket om å kunne banke svensk og dansker er fortatt brennende!

Det må nok nevnes at forsamlingen var noe matt og sliten denne kvelden etter en, for noen, tidlig frokost.

Resultater Junosuando
Audun, 30, Ivar 29, Tobias 28, Dag 27, Linn K 26, Lars 22, Jens 22, Maya 22, Trond 22, Jørn 12, Linn G 15

Figurer og avstand
¼ fig ligg 350 m
Tønne ligg 450 m
C 50 kne 430 m
1/7 ligg 310 m
B 65 ligg 550 m

Resultater Pajala
Linn 25, Tobias 24, Maya 24, Jens 23, Audun 21, Dag 19, Lars 17, Ivar 16, Jørn 12, Trond 7, Linn G 14

Figurer og avstand
1/8 ligg 260 m
L3 ligg 480 m
C 40 ligg 420 m
S 20 H kne 300 m
B45 ligg 390 m

Etter to stevner ble det registrert at ikke alle var så godt innskutt som de trodde, og Trond hadde klart å komme ”noen” runder feil i siden. Litt forhandling med arrangørene og skytebane, og figurer ble stilt til disp, og Linn G, Trond og Jørn fikk tatt en ny innskyting og korrigert bort noen feil. Det blir jo som kjent kåret en ”påskrallymester”, etter 6 stevner. Vi er vel ikke lenger blant de heteste tipsene til å gå av med seieren der, men her er hvertfall en oppstilling over hvordan vi ligger an, i forhold til hverandre

Junosuando Pajala Total
Tobias 28 24 52
Linn K 26 25 51
Audun 30 21 51
Maya 22 24 46
Dag 27 19 46
Jens 22 23 45
Ivar 29 16 45
Lars 22 17 39
Linn G 15 15 30
Trond 22 7 29
Jørn 12 12 24

Vi legger merke til at de unge fremadstormende ligger i tet, og det er jo gledelig.
Vi har hatt en flott dag i feltløypa, arrangørene er flinke og effektive med fantastiske standplasser. Det vi imidlertid er skuffet over, er anvisningen. De fleste av holdene ble anvist uten treffpunkt, med anvisere som står foran skiva når den lappes. Der er det et stort forbedringspotensiale, og vi håper på bedring til neste år Anvisningen og muligheten til å lære egne feil var jo , på disse to stevnene, like dårlig som i Norge.